31. toukokuuta 2013

Överimuokkausta - Ennen ja jälkeen

Oon vähän kiireinen (tai ainakin minun pitäisi olla..) näiden juhlajärjestelyjen kanssa. Oon siis yksin kotona ja täällä olisi varmaankin aika paljon tekemistä vielä. Putsasin kuitenkin jo pianon. Seuraavana olisi vuorossa varmaankin vessa. Mutta en millään meinaa malttaa, ja kun ulkonakin on niin mahtava sää!

Mutta siis säätäkin suurempi syy on se, että lainasin eilen Helin kameraa, koska sillä voi ottaa videoo, mitä minun kameralla ei voi. Jos nyt kuitenkin laitetaan järki ensisijalle, niin sen videon editointi jää sunnuntaille ja julkaisu ties mihin saakka. Kuvia otin vähemmän, mutta ehdittiin tehdä Jussin kanssa nopea valokuvausreissukin. Maastopyöräilyn merkeissä, kuinkas muutenkaan. Muokkasin kuvia tällä kertaa jopa hieman överiksi ja ajattelin, että minun lukijakunta kun ei välttämättä ole pääsääntöisesti maastopyöräilykuvien suurinta kohderyhmää, niin toin tähän vähän lisäkiinnostusta tällaisella "mitä muokkauksella saa aikaan" -teemalla.


Vasemmalla täysin muokkaamaton, oikealla muokattu kuva.

Oikeastihan olen surkein muokkaaja ikinä. Minulla on koneella vaikka mitkä ohjelmat, mutta en osaa käyttää niitä. Eikä minulla ole ollut niin paljoa intoa, että olisin päässyt kovinkaan pitkälle, vaikka aina tasaisin välajoin yritän. Niinpä käytän muokkaamiseen lähinnä ilmaista PhotoScapea. Ylipäätään en koe muokkaavani kuviani kovinkaan paljoa, säädän ainoastaa värisävyjä ja ja terävöitän. (Jollekinhan tämäkin on tosin jo melko radikaalia.. Mielipidekysymyksiä, joista voi kiistellä ikuisesti.) Mitään kloonauksia en edes osaa, joten mahdolliset finnit saavat olla naamassa, jos ne siellä olivat myös kuvanottohetkellä.


Vasemmalla täysin muokkaamaton taas, ja oikealla on sitten vedetty överit.

Nämä pyöräilykuvat olivat mielestäni muokkaamattomina tosi mitäänsanomattomia. Oon huomannu, että ongelma tällaisten kuvien ottamisessa on se hiton tarkennus. Ois tärkeetä saada tausta sumeaksi, jotta kohde erottuisi noista puista. Silloin kuitenkin on mahdotonta saada osumaan pyöräilijä lähellekään tarkkuusaluetta. Siksi näitä tulee muokattuakin melko paljon. Nyt riitti valo, mutta vastaavissa lumilautailukuvissa (talven pimeys) on välillä ongelmallista myös tuon liike-epäterävyyden poissaanti ja silloinkin joutuu usein tekemään melko rajuja jälkikäsittelyitä. Mutta toisaalta tykkään, kun välillä saa hullutella ihan luvallisestikin.


Olen varmaan jauhanut aiheesta ennenkin, mutta tällaisia vastaavia ennen-jälkeen -kuvia en muista julkaisseeni, joten miten uppoaa? Kuinkas muokkaukset tässä toimivat? Menikö yli vai menikö nappiin? Entä kuvat täällä blogissa ylipäätään?

P.s. Kuvat on tosiaan otettu vaihteluksi EOS 1100D:llä, ja ei hullumpi peli tuokaan!

2 kommenttia:

  1. Sinulla on taitoa kuvaamiseen, ei ollenkaan överit muokkaukset ja kuvasi blogissa ovat ihania :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!