11. maaliskuuta 2012

Helsinginreissu minipaketissa

Loma alkaa olla lopuillaan ja minä kotona! Helsinki on kiva, vaikkakin harmillisesti niin kovin syrjässä. Siitäkin huolimatta suunniteltiin jo, että jos minulla on kesällä pari ylimääräistä päivää, niin hyppään junaan ja mennään Suomenlinnaan piknikille. Mutta nähtäväksi jää, joten jos nyt kuitenkin palattaisiin vielä tähän reissuun.



Huomasin alkuviikosta, että Tundramatiksilla on levynjulkkarikeikka samaan aikaan kun oon huudeilla. Bändin rumpali on saman kylän poikii, joten torstai-iltana otettiin suunnaksi Tavastia. Tavastia on ollu minulle aina se legendaarinen paikka, jonne Kalle Päätalo pääsi lopulta soittaa Pitkä kuuma kesä -leffassa, ja jonne jossain elämänvaiheessa on päästävä. Lopultakin se päivä koitti! (Voin kuvitella tämän innostuksen herättävän hilpeyttä helsinkiläisissä, mut hei, ei täältä pohjoisesta joka päivä Tavastialle lähetä...)

Shoppailin päivällä mustan pitsimekon, joka nyt oli ehkä vähän ylihieno noihin kekkereihin, mutta hei, sen kerran kun lähen Helsingin yöelämään, niin se ehkä minulle sallittakoot. Toisaalta meijän kemut jäi vähän lyhyiksi, todettiin sitten yhden oluen jälkeen ja keikan päätyttyä, että voitais vaan mennä mäkkärin kautta kotiin. Oltiin nukkumassa varmaan puolen yön aikaan. Se siitä yöelämästä.


Torstain shoppailupäivän ja illan keikan jälkeen minun majoittajani Sara oli muissa hommissa ja sain seuraneidikseni Riikan. Istuttiin ensin teellä aamupäivä, mutta tuumailtiin, että koska minulla on kamera mukana, niin voitaisiin sitten kuvatakin jotain. Tämän seurauksena tutustuttiin sitten Helsinkiin muutenkin kuin Forumin ja Kampin ympäristössä, otettiin suunnaksi Vallilan puutaloalue. Ei ehkä sitä perinteisintä Helsinkiä... Samalla tutustuin myös Helsingin metroon (Heh, joo, minulle sekin on jo jotain spesiaalia...) ja pahamaineiseen Kallion kaupunginosaan.



Vallilan jälkeen palattiin sitten takaisin ydinkeskustaan (Suokaa anteeksi, jos oon väärässä... Heh.) ja suunnattiin Vapianoon syömään pitsaa. Ajateltiin pyöriä (tai siis minä aijoin Riikan opastuksella) vielä turisteina Senaatintorilla, mutta koska ulkona alkoi sataa lunta, niin päädyttiinkin tilaamaan lasit punaviiniä ja istumaan iltaa sisällä lämpimässä. Ei yhtään hullumpi vaihtoehto. Lopuksi pyörähdettiin vielä sipsikaupan kautta hakemassa leffaeväät ja Riikka saatteli minut Saran luo, jotta en ois eksyny keskustan ja Meilahden välille. Veikkaisin, että se ois ollu enemmän kuin todennäköistä.




Lauantaina sitten tehtiin kävelyretki Seurasaareen. Nauratti vähän lähteä Helsinkiin saakka katsomaan täältä meijän naapurikunnista tuotua tervavenettä ja pirttiä, mutta oli siellä muutakin nähtävää. Juoksin objektiivi heiluen tiaisten ja oravien perässä. Niitä kun ei tosiaan täällä meillä maalla oo... Heh. Oisin toki kuvaillu merta, mutta se oli a) jäässä ja b) jäätävän sumuverhon keskellä. Kuvailin sitten kaisloja. Jotain sellaista, mitä ei omasta rannasta löydy. Nudistirantakin taisi olla valitettavasti vähän hiljainen.

Lauanatai-iltana tehtiin pitsaa ja todettiin, ettei kyllä jakseta lähteä mihinkään. Vedettiin sitten ruokaa naamariin ja katottiin Terra Novaa. Ja haha, illalla innostuttiin vielä vähän kuvailee. Sara nimittäin väänsi minulle tekemisen puutteessa sellaisen kampauksen, että selvittelin sitä tänään vähintään vartin ajan...

Tänään eli sunnuntaina sitten hyppäsin junaan ja otin suunnan kohti kotia. Ilmeisesti jollain muulla oli sama suunnitelma, koska koko juna oli ihan täynnä. Kerrankin minulla kävi tuuri. Arvoin nimittäin, että ostanko lipun netistä kännykkään vai vasta rautatieaseman lipunmyynnistä juuri ennen lähtöä. Päädyin sitten ostamaan sen netistä, onneksi. Olisin jäänyt muuten rannalle ruikuttamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!